Vi mammor med barn inom detta spektrum finns lite överallt.
Jag sitter just nu på ett uppdrag jag har via ett bemanningsföretag. Här är väldigt stilla och jag tittade runt lite på datorn för att få en bättre bild över jobbet. Hittade då en PowerPoint presentation av Margareta Kärnevik Måbrink i datorn. Såg att det från en av hennes föreläsningar. Vet detta för jag har själv varit och lyssnat på henne. Har du hört talas om henne? Hon är bra och verkar vara en drivande kraft för våra barn. Fler av de tack.
På en av sidorna har hos visat på hur vi kommunicerar med varandra. 7% av kommunikationen är genom orden, 38% är genom röststyrkan och intonationen & hela 55% är gester och miner. Inte konstigt att min son misstolkar och missar meningen i det som andra försöker säga till honom. Han ser & hör nästan bara vilka ord de använder. Tänk om de som talar till honom visste detta. Önskedröm. Nu får jag i stället göra allt jag bara kan för att lära honom tekniker och skapa en förståelse för hur det fungerar så han kan hantera det i vardagen.
Hon har även skrivit en bok som jag tänkt låna på biblioteket som heter "Gång på gång: pedagogik vid autism och autismliknande tillstånd". Detta är vad boken handlar om: Tålamod och kunskap är nödvändigt i pedagogik vid
autism, som med rätta kallas de tiotusen gångernas pedagogik. Den mest
kärleksfulla insats man kan göra är kanske att utveckla barnets möjligheter till
självständighet så långt det bara går.
Författarna beskriver mycket konkret hur man når dit. De skildrar hur man kan
bemöta barn och vuxna med autism och autismliknande tillstånd och hantera deras
handikapp i ett livsperspektiv. Struktur i tid och rum är det viktigaste
instrumentet för utveckling.
I boken finns många praktiska förslag till hur man kan inrätta miljön med t
ex scheman, namnskyltar och fasta vanor. Här ges också förklaringar på beteenden
som kan förefalla gåtfulla.
I denna nya utgåva har författarna något vidgat innehållet från att tidigare
enbart ha rört autism till att nu även innefatta pedagogik vid autismliknande
tillstånd, exempelvis Asperger syndrom.
Boken riktar sig till föräldrar och anhöriga, till studerande och
yrkesverksamma inom specialpedagogik, omsorg och skola och till alla andra som
kommer i kontakt med människor med autism.
Vanna Beckman är journalist och författare med barnneuropsykiatri som
särskilt intresseområde.
Margareta Kärnevik Måbrink är speciallärare och har arbetat med
människor med autism på olika nivåer sedan 1978. Hon är pedagogisk handledare
vid Barnneuropsykiatri, Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg för
föräldrar och personal och arbetar med barn, ungdomar och vuxna.
Helen Schaumann är förskollärare och socionom och har varit kurator
inom barn- och ungdomspsykiatrin sedan 1975 med speciell inriktning på barn med
autism. Hon är också pedagogisk handledare vid Barnneuropsykiatri, Sahlgrenska
universitetssjukhuset i Göteborg.
Nu lite mer jobb på mig (om telefonen bara ringde så jag kan svara) innan jag går hem.
Önskar er alla en solig eftermiddag & kväll
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar