onsdag 11 juli 2012

Vi finns lite var stans...

Vi mammor med barn inom detta spektrum finns lite överallt.
Jag sitter just nu på ett uppdrag jag har via ett bemanningsföretag. Här är väldigt stilla och jag tittade runt lite på datorn för att få en bättre bild över jobbet. Hittade då en PowerPoint presentation av Margareta Kärnevik Måbrink i datorn. Såg att det från en av hennes föreläsningar. Vet detta för jag har själv varit och lyssnat på henne. Har du hört talas om henne? Hon är bra och verkar vara en drivande kraft för våra barn. Fler av de tack.

På en av sidorna har hos visat på hur vi kommunicerar med varandra. 7% av kommunikationen är genom orden, 38% är genom röststyrkan och intonationen & hela 55% är gester och miner. Inte konstigt att min son misstolkar och missar meningen i det som andra försöker säga till honom. Han ser & hör nästan bara vilka ord de använder. Tänk om de som talar till honom visste detta. Önskedröm. Nu får jag i stället göra allt jag bara kan för att lära honom tekniker och skapa en förståelse för hur det fungerar så han kan hantera det i vardagen.

Hon har även skrivit en bok som jag tänkt låna på biblioteket som heter "Gång på gång: pedagogik vid autism och autismliknande tillstånd". Detta är vad boken handlar om: Tålamod och kunskap är nödvändigt i pedagogik vid autism, som med rätta kallas de tiotusen gångernas pedagogik. Den mest kärleksfulla insats man kan göra är kanske att utveckla barnets möjligheter till självständighet så långt det bara går. Författarna beskriver mycket konkret hur man når dit. De skildrar hur man kan bemöta barn och vuxna med autism och autismliknande tillstånd och hantera deras handikapp i ett livsperspektiv. Struktur i tid och rum är det viktigaste instrumentet för utveckling. I boken finns många praktiska förslag till hur man kan inrätta miljön med t ex scheman, namnskyltar och fasta vanor. Här ges också förklaringar på beteenden som kan förefalla gåtfulla.
I denna nya utgåva har författarna något vidgat innehållet från att tidigare enbart ha rört autism till att nu även innefatta pedagogik vid autismliknande tillstånd, exempelvis Asperger syndrom.
Boken riktar sig till föräldrar och anhöriga, till studerande och yrkesverksamma inom specialpedagogik, omsorg och skola och till alla andra som kommer i kontakt med människor med autism.
Vanna Beckman är journalist och författare med barnneuropsykiatri som särskilt intresseområde.
Margareta Kärnevik Måbrink är speciallärare och har arbetat med människor med autism på olika nivåer sedan 1978. Hon är pedagogisk handledare vid Barnneuropsykiatri, Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg för föräldrar och personal och arbetar med barn, ungdomar och vuxna.
Helen Schaumann är förskollärare och socionom och har varit kurator inom barn- och ungdomspsykiatrin sedan 1975 med speciell inriktning på barn med autism. Hon är också pedagogisk handledare vid Barnneuropsykiatri, Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Nu lite mer jobb på mig (om telefonen bara ringde så jag kan svara) innan jag går hem.

Önskar er alla en solig eftermiddag & kväll

Inga kommentarer: